051 31 23 25

mail ons

Français  On parle Français!

Français  We speak English!

ballon
051 31 23 25 - info@warmeluchtballon.be - Français - Français

In de kijker

Respect voor passagiers, landeigenaars, sponsors en de weersvoorspellingen

Meteo en ballonvaart.
Het blijft een moeilijk aan de passagiers (die nog nooit een ballonvlucht deden) uit te leggen materie. Nog steeds krijgen we vragen als: waarom varen jullie enkel ’s avonds of bij het ochtendgloren? Hoeveel Beaufort wind mag er zijn? Waarom varen jullie niet als er onweersdreiging is, onweer is toch plaatselijk? Waar gaan we landen en vliegen we boven mijn huis? In het nieuws voorspellen ze mooi weer en toch varen jullie niet uit?
Op deze site, onder de rubriek “Veel gestelde vragen /F.A.Q.” staat de antwoorden op bovenstaande vragen, en wij staan altijd ter beschikking. Kort samengevat is het zo: weinig wind aan de grond, max. 2/3 bft of 6-18 km per u zonder pieken om te kunnen vertrekken en te landen, max. 4 Beaufort op hoogte (20-28 km/u), geen regen, geen voorspelde regenbuien, geen onstabiliteit (onweerswolken/dreiging), berijdbare droge opstijg- en landingsterreinen, geen mist, voldoende zichtbaarheid en wolkendek, geen sterke zeebries, geen windstoten. We weten altijd waar we opstijgen, en drijven daarna mee met de die dag heersende wind en kunnen niet sturen. We moeten dus altijd opletten dat we bv. niet boven zee of een grote stad zitten als we moeten landen. Dus de richting en waar we landen kunnen we niet op voorhand weten.
Iedere ballonvaarder met een geldige vergunning heeft ook een examen “meteolorogie” moeten afleggen bij het FOD luchtvaart en ook nog een pak praktijkervaring meegekregen van zijn instructeur maar toch stellen wij vast dat er toch soms nog onverantwoordelijke beslissingen genomen worden door sommige ballonteams. Bij Ballonvaarten Ciers is de visie van de 5 vaste ballonpiloten dezelfde: respect voor de passagiers, de ballonsponsors, de land- en tuinbouwers waar we noodgedwongen moeten landen, onze eigen families en de ballon zelf, die best niet nat wordt en ook niet smerig door bv. modder.
En natuurlijk ook diep respect voor moeder natuur, die onvoorspelbaar blijft en waar we helaas moeten vaststellen dat de meteo/ wind en windrichtingen door de klimaatsverandering de laatste jaren grondig zijn gewijzigd. In deze tijden van een overaanbod aan meteo websites (goede en minder goede), weerberichten allerhande, internet, buienradars, enz. zoeken sommigen net zo lang tot ze een weersbeeld vinden dat voldoet aan hun eigen hoopvolle verwachting.. de wereld op z’n kop dus..
De meeste van deze voorspellingen zijn niks meer dan computervoorspellingen, gebaseerd op bepaalde ‘algoritmes’ en theoretische modellen op basis van meetstations overal ter wereld… deze modellen zijn enkel in specifieke omstandigheden (bv. hogedrukgebied boven onze streek) betrouwbaar en dienen volgens ons steeds met elkaar vergeleken te worden door iemand met  een goede meteo opleiding en ervaring om zo tot een globaal meteo-beeld te komen specifiek voor de streek waar de ballonvluchten die dag plaatshebben. Zeker op lange termijn (meer dan 3 dagen) kloppen deze voorspellingen meestal niet helemaal. Bovendien is een gewone meteo voorspelling  weinig relevant voor luchtvaart. Specifieke beslissingen voor luchtballonvaart moeten gemaakt worden door mensen die weten wat een ballonvlucht inhoud, en die weten dat het niet mag misgaan, veiligheid voor alles!
Wij beslissen dus altijd op korte termijn voor de geplande ballonvaart en ook voor de streek waar we gaan ballonvaren, en dit met gespecialiseerde luchtvaartvoorspellingen. (bv. Belgocontrol ballooning bulletin, meteograms en waarnemingen en voorspellingen van nabijgelegen vliegvelden). Ook de tijd van het jaar is belangrijk, bv. in juni en juli zijn er weinig landingsplaatsen beschikbaar (alle gewassen staan op de velden, en de dieren op de wei)  en moeten we dus varen met nog minder wind om geen schade te veroorzaken bij de landing.
RESPECT voor iedereen, ons strikt houden aan de veiligheidsvoorschriften voorgeschreven door de ballonfabrikanten en het FOD luchtvaart en geen nodeloze risico’s nemen is al sinds 1991 onze succesvolle basis!
Het gaat erom de passagiers (en de piloot) een mooie, veilige en verzorgde ballonvaart te bezorgen waar ze nog lang over spreken en zeker geen potentieel gevaarlijke situaties te creëren voor de meestal onwetende passagiers.
Duizenden uren ervaring en beslissingen maken met een team van verschillende eigen piloten (jongere en oudere) samen, dat maakt het verschil onder het motto: “Beter op de grond staan en vaststellen dat het toch misschien zou gegaan hebben om te varen… dan in de lucht te zitten en beseffen dat je een slechte beslissing genomen hebt, met alle gevolgen van dien.”
Bovendien wordt volgend jaar, op 8 april 2019 de nieuwe EASA (European Aviation Safety Agency) wet- en regelgeving ingevoerd, part OPS Balloon Operations (BOP). Deze Europese regelgeving is reeds goedgekeurd en gepubliceerd. Daarin wordt duidelijk uiteengezet welke verantwoordelijkheden de professionele ballonfirma’s, die luchtdopen tegen betaling uitvoeren, de piloten en de crew hebben. De operationele procedures werden verder uitgewerkt en beschreven, de briefing aan de crew en de passagiers, het weer, de vluchtvoorbereiding, opstijggewicht, benodigde instrumenten en papieren,  noodprocedures, enz., kortom, alle belangrijke factoren voor een verantwoorde ballonvaart. Vanaf die datum zal commercieel ballonvaren zonder te voldoen aan deze vrij strenge regelgeving niet meer mogelijk zijn. Iedere ballonoperator, dus ook Ballonvaarten Ciers/ Distri Europe ballooning bvba, zal voor april 2019 een Balloon Operations Manual moeten maken waarin beschreven staat hoe zijn bedrijf werkt en wie welke verantwoordelijkheden heeft voor het veilig voorbereiden en uitvoeren van een ballonvlucht, dit ‘management systeem’ zal o.a. operationele procedures en limieten , METEO vereisten, flight crew verantwoordelijkheden, gastank- en fuel- management procedures, veiligheid, enz.  duidelijk beschrijven en moet worden goedgekeurd door het FOD luchtvaart. Vanzelfsprekend zijn wij al druk bezig aan dit “balloon management handboek” en dit specifiek voor ons ballonbedrijf.
Maar vergeet niet, uitgesteld is NIET verloren en dan pas krijgt u waar voor uw geld. Een luchtballonvaart is om van te genieten, en moet u doen bij gunstige ballonmeteo.

Geplaatst op: 06.06.2018

terug naar overzicht